środa, 8 grudnia 2010

Soczyście wieloziarniście :-)

Nie ma nic smaczniejszego nad kromkę chleba. Swoją przygodę z pieczeniem chleba zaczęłam około 3 lat temu. Początkowo były to bochenki na samych drożdżach a na samo słowo zakwas włosy stawały mi dęba. Bałam się go okropnie, a się okazało że niepotrzebnie :-). Pierwszy chleb na zakwasie upiekłam w kwietniu 2008 roku i się wkręciłam. Dokładnie pamiętam zapach unoszący się w domu i upieczonego chleba i młodziutkiego zakwasu który miał wtedy taki jabłuszkowy aromat :-).Teraz jak przez dłuższy czas nie mam dostępu o swojego chleba brakuje mi go i choć nie każde pieczywo udaje mi się jakbym chciała to i tak wolę swoje niż sklepowe.

Przepis na ten chleb znalazłam na blogu Margot vel Ali pod nazwą soczysty chleb wieloziarnisty.  W związku z brakiem kilku składników wprowadziłam drobne zmiany w rodzaju kruszonego ziarna i  nasionach.  Reszta bez zmian. Przepis cytuję za Margot:



 Zakwas
150 g mąki razowej żytniej
150 ml wody
50 g żytniego zakwasu

Kruszone ziarno
50 g śruty żytniej
50 g śruty pszennej 
100 g śruty jęczmiennej
200 ml wrzącej wody

Płatki do namoczenia
50 g grubych płatków owsianych
50 ml wody temperaturze 20 stopni C

Nasiona do prażenia 
50 g nasion słonecznika
25 g jasnego sezamu
25 g czarnego sezamu
25 g siemienia lnianego

Chleb
150 g mąki pełnoziarnistej orkiszowej ( u mnie pszenna)
100g mąki pełnoziarnistej żytniej
400 g kruszonego ziarna
100 g namoczonych płatków
300 g zakwasu( 50 g się odkłada do następnego pieczenia)
14 g soli
1 łyżka syropu z buraków cukrowych
1łyżka kawy Inki (Petra dała bardzo ciemny słód taki co dodaje się do piwa) ( nie dawałam)
Prażone nasiona
150 ml maślanki
25 ml oleju rzepakowego , z pestek dyni itp.
Drobne płatki owsiane do posypania

Wieczorem
Zakwas :wymieszać wszystko razem ,zostawić nakryte w cieple na noc
Kruszone ziarno : wymieszać w misce śrutę i zalać wrzątkiem ,nakryć talerzykiem i zostawić na noc.
Płatki do namoczenia: zalać płatki wodą w miseczce ,nakryć i odstawić na noc.
Nasiona do prażenia: uprażyć nasiona na suchej patelni ,przesypać do miski i odstawić do wystygnięcia.

Chleb
Rano wszystkie składniki razem wymieszać przy pomocy robota kuchennego ,aby uzyskać konsystencje ciasta ucieranego. Następnie zostawić nakryte ciasto na 45 minut ,żeby odpoczęło. Po tym czasie jeszcze chwile wyrabiać ,a następnie przełożyć do natłuszczonej formy keksowej o długości 30 cm.

Wierzch wygładzić mokrą ręką i posypać płatkami owsianymi. Foremkę z chlebem schować do lekko nadmuchanej torby foliowej i zostawić w bardzo ciepłym miejscu do wyrośnięcia na ok. 3 godziny.
Rozgrzać piekarnik-jak ktoś ma to z kamieniem do temperatury 250 stopni C .Chleb piec w spadającej temperaturze ok. 60 minut. Włożyć przy temperaturze 250 stopni C ,zmniejszyć od razu do 230 stopni C i piec 20 minut ,następnie zmniejszyć do 200stopni C i piec 40 minut, a na dalsze 20 minut zostawić w wyłączonym piekarniku..
Wyjąć z foremki ,wystudzić na kratce kuchennej i jeśli możliwe zostawić na 24 godziny ,żeby dojrzał . Ja nie wytrzymałam :-) :/.
Smacznego

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedzenie strony i pozostawienie komentarza :-).